Den konkrete anledning var, at den hidtidige udgave af dette kursus kørte dårligt, og kun 33 % af de studerende bestod. Kurset skulle alligevel genskabes, da den anden kursusholder, som jeg før havde undervist sammen med, gik på pension. Med brugen af active learning spaces ville jeg gerne fremme, at de studerende fik erfaring i løbet af semesteret ved at lære af hinanden i stedet for paniklæsning lige før eksamen. Disse erfaringer skulle gerne hjælpe dem med at nå læringsmålene. Jeg ville også gerne tættere på dem i stedet for at være ”the sage on the stage”. Man skal ikke som underviser være en prik i det fjerne.
Anvendelsen af digital læringsteknologi i dette fag passer godt til flere af principperne for digitalt understøttet læring:
Variation: Den tilgængelige teknologi i lokalet og måden, vi benyttede den på, medførte helt klart variation i undervisningen.
Samarbejde: Vi delte materiale på helt andre måder, end hvad der normalt kan lade sig gøre pga. den tilgængelige teknologi i disse lokaler.
Medbestemmelse: Studerende og undervisere kom tættere på hinanden pga. undervisningsformen, som derfor var med til at skabe et mere aktivt læringsfællesskab, der inddrog både studerende og undervisere.
(Du kan læse lidt om de 4 principper for digitalt understøttet læring nedenfor, og ellers kan du se mere her: https://www.iaspbl.aau.dk/projects/principles-for-digitally-supported-pbl)
- Variation: Studerende motiveres og lærer på forskellig vis, hvorfor variation kan gavne alle studerende i form af flere tilgange til læring, undervisning og uddannelse. I den forbindelse kan det digitale være med til at udvide mulighedsrummet for uddannelse og understøtte variation som princip på flere praksisniveauer.
- Samarbejde og åbenhed: Digitale teknologier muliggør nye typer af samarbejder, der rækker ud over det enkelte kursus eller projektarbejde, og hvor man nemmere kan åbne for andre interessenter, et større antal deltagere, skabe samarbejde på tværs eller indtænke helt nye samarbejdsformer.
- Medbestemmelse og bemyndigelse: Digitale teknologier kan understøtte bemyndigelse og være med til at øge studerendes medbestemmelse ud over projektarbejdet. De kan muliggøre større og mere aktive læringsfællesskaber, der inddrager både studerende og undervisere på de enkelte uddannelser, men også på tværs af disse.
- Inklusion: Digitale teknologier kan bidrage til at understøtte arbejdet med at skabe inklusion gennem bevidst fokus på tilgængelighed, diversitet og fleksibilitet. Princippet sigter mod at gøre uddannelses- og undervisningsaktiviteter tilgængelige for alle studerende, men også, at den enkelte studerende har en oplevelse af at kunne deltage med sine individuelle forudsætninger.